KLÍMASZORONGÁS VAGY KOLLEKTÍV GYÁSZ? A gyász folyamata és feldolgozási fázisai

Az
utóbbi hónapok tapasztalata ösztökélt arra, hogy egy cikk erejéig egy kicsit
mélyebben foglalkozzak a gyász témájával. Egyre többször tapasztalom a
környezetemben a szomorúság, lehangoltság, gyász jellemzőit.
Mind a saját életem, mind pedig klienseim megosztásából, tapasztalom a
szomorúság, düh vagy szorongás érzékelhető jeleit. Aki érzékenyebb és
könnyebben hangolódik a környezetére, az a kollektív mezőből is képes átvenni
ezeket az érzéseket.
Nyilván valóan ez a hangulat adódik a rengeteg veszteségből, amit most sokan
átélnek : családtag elvesztése, munkahely elvesztése, kolléga vagy barát
elvesztése, vagy élethelyzet változása, esetleg szakítás.
Különböző formában, de valahogyan a legtöbbünk részesül most hasonló
érzésekben. Három nagyon szignifikáns esemény is zajlik egyidőben, melyekből
egyenként is sok lenne átélni önmagában és amelyeket érdemes megemlítenem a
gyász kapcsán.
Első
sorban és a leg kézzelfoghatóbb értlemben itt van a járványhelyzet.
Kit így, kit úgy érint. Veszteségek, bezártság, élethelyzetbeli változások
stb...
Aztán itt van az úgynevezett "klímavállság" amely annyira már nem
kézzelfogható, csak bizonyos területein a Földnek, de sokak számára szorongást,
bűntudatot és akár gyászt is kelt a különböző videók vagy az erről készült
tudosítások, filmek nézése.
A harmadik pedig a korszakválltás, ami még ennél is kevésbé kézzelfogható, de
mégis egy mélyebb szinten érezhetjük hatását. Kilépünk egy biztos és ismert
helyzetből, de a jövőnk még bizonytalan.Azt gondolom, hogy érdemes boncolgatnunk kicsit ezt a témát, hiszen a
legtöbbször a halál vagy a veszteség témája tabu marad, így a feldolgozása és
megélése is sokkal nehezebb a mindennapokban.
A nehéz, kellemetlen vagy traumatikus eseményeket, témákat úgy tudjuk legjobban
feldolgozni, ha minél többször beszélünk az érzéseinkről és nem menekülünk
pótcselekvésekbe, vagy tagadásba.A GYÁSZ:EGY ÁLTALUNK ÉRTÉKESNEK TARTOTT SZEMÉLY VAGY DOLOG ELVESZTÉSE ÁLTAL
KIVÁLTOTT ÉRZELMI REAKCIÓ. A VESZTESÉG ADÓDHAT EGY HOZZÁTARTOZÓNK VAGY
SZERETTÜNK HALÁLÁBÓL VAGY ELVESZTÉSÉBŐL, DE KELETKEZHET EGY ÉLETHELYZET, VAGY
MUNKA ELVESZTÉSÉTŐL IS. EGYPÁRKAPCSOLAT MEGSZAKADÁSÁT, EGY KÖLTÖZÉST VAGY
NYUGDÍJBA VONULÁST IS KÖVETHETI GYÁSZREAKCIÓ, ILYENKOR SZERETETÜNK,
RAGASZKODÁSUNK TÁRGYÁT VESZÍTJÜK EL.
A veszteségre adott reakciók nagyon különbözőek lehetnek és számos tényező befolyásolhatja: pl. az elhunyttal való kapcsolat jellege, a halál módja, a gyászoló életkora, neme, alapszemélyisége, megelőző életeseményei (korábbi veszteségek), betegségei (különösen a depresszió), aktuális pszichés állapota (egyidejű krízishelyzetek), kulturális környezete, hite, szociális kapcsolatrendszere. Éppen ezért a gyász mindig egyéni, így nehéz egy egységes modellen keresztül szemlélni, azonban bizonyos tendenciák alapján meghatározható, hogy a gyász "normális"-e vagy patológiásnak nevezhető.
A gyász lélektani folyamata során a gyászoló a hiánnyal szembesül és innentől kell eljutnia az elfogadásig, a megbékélésig.
A
pszichológiában a gyász folyamatát többféle módon lehet szakaszolni.
A kezdetiegyszerű modellnélhárom szakaszt különítettek el:
érzelmi sokk, a veszteség tudatosulása, és felépülés.
Később négy, illetve öt szakaszos modellen keresztülábrázolták ezt a folyamatot.Segítségként a felismeréshez, hogy gyászban vagyunk-e és ha igen, akkor melyik
szakaszában, illetve normál gyászon megyünk-e keresztül, vagy komplikált
gyásznak nevezhető a folyamatunk- az alábbiakban az öt szakaszos modellen
keresztül ábrázolom ezt a folyamatot:
0.
fázis: Anticipációs gyász.
A gyász folyamata nem feltétlenül csak akkor
kezdődhet, amikor már megtörtént a haláleset. Hosszas betegség, háborúk,
életveszélyes állapot (pl. intenzív osztályon kezelt betegek) esetében a
hozzátartozók még a haláleset tényleges bekövetkezte előtt is foglalkoznak
ezzel a lehetőséggel és esetleges hatásaival rájuk nézve. Így, amire a
tényleges haláleset bekövetkezik, addigra a gyász már folyamatban van.
1.
fázis: Sokk
A halálhírre adott legelső reakció általában nem az azonnali szomorúság (mivel
az egy lassabban fejlődő érzelem), hanem a bénultság, kiüresedettség, hirtelen
trauma vagy a szélsőséges, mindent elárasztó érzelmek, érzelemkitörések. Úgy is
fogalmazhatunk, hogy a személy ilyenkor úgynevezett negatív transzállapotba
kerülhet, melyben a világ megtapasztalásának szokásos referenciái megszűnnek
(pl. "mintha megállt volna az idő") és fokozódik a szuggesztibilitás. Ezért
érthető, hogy a szakirodalom mindkét reakciót (a dermedtséget és a
kontrollálatlan érzelemvihart is) a normál reakciók kategóriájába sorolja.
Megjelenhetnek disszociatív tünetek is (pl. automatikus vagy szervezettnek
látszó cselekvések, miközben a személy nem tud róluk). Időben ez a fázis néhány
perctől néhány óráig (ritkán előfordul, hogy néhány napig) tart, körülbelül
addig, míg tudatosulnak az aktuális teendők.
2.
fázis: Kontrollált szakasz
Ahogy a teendők tudatosulnak, a gyászoló "átvált" egyfajta kényszerű adaptív
munkamódra. Intézi az ügyeket, miközben gyakran azt élheti meg, hogy nincs köze
a valósághoz, hogy nincs igazán jelen, hogy mindez mással történik, illetve a
körülötte levő világot ködösnek, álomszerűnek, nem valóságosnak érzi
(deperszonalizáció, derealizáció). Nagyon erős érzelmek, indulatok jelenhetnek
meg (pl. düh, ingerlékenység, vádaskodás), miközben az ügyintézések során
ezeket folyamatosan kontroll alatt kell tartania. Előfordulhatnak hirtelen
váltások is, például az intézkedések során teljesen kontrolláltnak tűnő személy
egyedül vagy hozzátartozói körben szabadabb folyást engedhet az erős
érzéshullámoknak. A tevékenységeket tekintve megjelenhetnek túlzások (mindent a
gyászoló akar intézni) vagy akár a teljes passzivitás is. A túlzott tevékenység
és az erős indulatok funkciója a figyelemelterelés az érzésekről és az
erőgyűjtés a következő szakaszra. Idői lefolyását tekintve ez a szakasz
általában a temetésig tart.
3.
fázis: Tudatosulás
Ez a folyamat legsokrétűbb időszaka, megtörténik a hiány megélése a mindennapok
szintjén is. Megjelenhetnek az érzelmek kavalkádja: megkönnyebbülés,
szomorúság, magány, tehetetlenség, megsemmisültség, kiüresedettség, félelem,
szorongás, harag, depresszió válthatja egymást, sokszor kontrollálhatatlannak
tűnő módon. A harag irányulhat minden érintettre (kezelő személyzet,
családtagok, sőt Istenre is), illetve a gyászolóra magára önvádként és
bűntudatként. Csökken az örömképesség, hiszen mindenről az elhunyt jut a
gyászoló eszébe, hogy nem lehet már vele megosztani az örömöket sem.
Mindeközben a szorongás, a félelem is erősödhet, mivel a magány, a megváltozott
helyzet bizonytalansága, a biztonságérzet elvesztése önmagában is fokozza,
ugyanakkor a halállal kapcsolatos tudattalan félelmek és szorongások is
aktiválódnak. A gondolkodás, a kogníció az előző fázis összeszedettségéhez
képest erős regresszív jegyeket mutat: mágikus gondolkodás, omnipotens
fantáziák ("én tehetek róla"), a gondolkodási teret teljesen és gyakran
kontrollálhatatlanul betöltik az elhunyttal kapcsolatos gondolatok, ez akár a
kontrollvesztés érzéséig is erősödhet. A percepcióban is változásokról
számolnak be a gyászolók: gyakoriak és ebben az időszakban teljesen
természetesek azok az akusztikus vagy vizuális hallucinációk (pl. "mintha ott
állt volna mellettem", "hallottam a légzését"), amelyek mind az elhunythoz
kapcsolódnak, rövid ideig tartanak, átmenetiek. A viselkedést tekintve ebben a
szakaszban akár ellentétes magatartásformák is megférnek egymással: egyfelől
megjelenik a szociális visszahúzódás, miközben a háttérben jelen van az igény a
támaszra. Ugyanígy az elhunyttal kapcsolatban is egyidejűleg jelenhet meg az
igény a vele való kapcsolatra (belső párbeszédek, szokásainak átvétele) és az
elkerülő magatartás (a vele kapcsolatos helyek, emlékek, róla való beszéd
kerülése). Ez az ambivalencia komoly lélektani terhet jelent a gyászolónak, nem
véletlen, hogy ebben az időszakban jelenhetnek meg a szomatikus distressz
tünetei, például torokszorítás, gyomorszorítás, légszomj-érzés erőtlenséggel,
feszültséggel és pszichés fájdalommal társulva. Ezek az érzések főként az
elhunyttal kapcsolatos emlékek aktiválódásakor, a hozzá kapcsolódó helyeken
fokozottan jelenhetnek meg. A későbbi időszak testi tüneteivel gyakran keresik
fel a gyászolók a háziorvost, például szédülés, alvászavar, mellkasi nyomás,
fejfájás, gyengeség, meglassultság, zajérzékenység, étvágytalanság, gyomor- és
hasi panaszok.
4.
fázis: Átdolgozás
Tulajdonképpen az előző fázis és az átdolgozás fázisa nem különül el élesen
egymástól (hónapokig tartó időszakról beszélünk) maga a folyamat
természetszerűleg hullámzó lefolyású. Az átdolgozás szakaszában annyi változás
történik, hogy a kontrollálhatatlan emlék- és érzelemfolyamok helyett inkább a
tudatosabb emlékezés nyer teret. Bár a gyászoló gondolatainak középpontjában még
mindig az elhunyt áll, ám a tünetek intenzitása fokozatosan csökken, az
elkerülő magatartás oldódik, a racionális elfogadás mértéke nő. Ebben az
időszakban találkozik a gyászoló minden ünneppel az elhunyt nélkül, éppen ezért
az évfordulók (pl. az elhunyt névnapja, születésnapja), az ünnepek (pl. a
karácsony) átmenetileg újra felerősíthetik a már csökkent intenzitású
tüneteket.
5.
fázis: Adaptáció
Ahogy a szakasz elnevezése is mutatja, ennek az időszaknak vagy inkább
állapotnak a lényege, hogy a gyászoló képessé válik a saját életének
folytatására, alkalmazkodva a megváltozott helyzethez, erősödik a
self-integráció. Az elhunyttal kapcsolatos emlékek integrálódnak a múltba, a
gyászoló képes fájdalom nélkül emlékezni és beszélni róla. A testi tünetek
megszűnnek, a gyászoló képes a napi feladatait maradéktalanul ellátni. Az
életet nem érzi kilátástalannak, visszatalál az örömforrásokhoz is anélkül,
hogy az örömöt bűntudat kísérné. A gondolkodás jövőorientálttá válik, a
gyászoló képes a céljai felé fordulni.
Ha
nagyon elhúzódik ez a stádium, akkor olyan emberrel van dolgunk, aki a
veszteséget és a vele együtt járó érzelmeket is elfojtja. Úgy élnek tovább,
mintha semmi nem történt volna.
A megrekedés másik formája abban nyilvánulhat meg, hogy a gyászolók úgy élnek,
"mint a gépek", önmagukban csak ürességet éreznek.
A gyászreakció hosszúsága attól függ, hogy mennyire sikeres a személy gyászmunkája. Ez a munka a következőket jelenti: függetlenedés a halotthoz fűződő kötődésből, alkalmazkodás a környezethez, amelyben az elhunyt már nincs jelen, új kapcsolatok kialakítása. Mindezeknek az egyik komoly akadálya, hogy sok gyászoló megpróbálja elkerülni a gyász átélésével járó intenzív distresszt, és az ehhez kapcsolódó érzelmek kifejezését.
A gyászt akkor tekinthetjük feldolgozottnak, ha az adaptációra jellemző jegyek együttesen fennállnak, tehát, ha a gyászoló az elhunyt emlékével együtt képessé válik az élet adaptív folytatására.
Részlet Almádi Krisztina A gyász és folyamatainak feldolgozása csoportban című dolgozatából
Mostanában a gyász és szorongás megjelent a Földünk és a klíma változás kapcsán is.
"A klímaszorongás az egy teljesen releváns érzelmi reakció arra a helyzetre, ahová eljutottunk most, vagyis, hogy a környezet, a természet elpusztítása, kizsákmányolása, és ennek eredményei egy olyan szintre értek, amit már nem lehet tagadó módon, homokba dugott fejjel kezelni. Egyre többet hallunk a műanyagszennyezésről, a káros anyagok kibocsátásáról, vagy épp az éghajlatváltozás felgyorsulásáról, aminek következményei valószínűleg már a mi életünkre is hatással lesznek. Ezek a szinte naponta érkező, nem túl megnyugtató hírek átütötték az ingerküszöböt, és az emberek különböző reakciókat adnak erre. Ennek az egyik formája a klímaszorongás, a klímabűntudat vagy a klímagyász, vagy a másik oldalon azok, akik nem tudnak ennek az egzisztenciális következményeivel szembenézni, a tagadás, a bagatellizálás vagy a szkepticizmus eszközeit használják a felismerés és szembenézés ellen.
Ilyen formán a
klímatagadás, a klímaszkepticizmus, de a vírustagadás és a vírusszkepticizmus
is tekinthető egyfajta önvédelemnek.
Mindezek félreérthetetlen mutatói
annak, hogy milyen drámai változáson megyünk keresztül.
Ugyanakkor elmondható, hogy a szorongás ebben az értelemben nem tekinthető patológiásnak. Sőt, a szorongás annak a jele, hogy felismeri az illető a saját felelősségét a helyzettel kapcsolatban, hiszen olyankor szoktunk szorongani amikor rájövünk arra, hogy a cselekedeteinkért mást nem tehetünk felelőssé, a miénk a felelősség, akkor is, ha rossz döntéseket hozunk, persze, hogy ez szorongást kelt bennünk, de ez teljesen emberi reakció.
Általában az ember először mindig úgy reagál ilyenkor, hogy megpróbálja erőltetni azt, ami eddig működött, de ha idővel képes a változásra, ha elég rugalmas, hogy újra rendezze a sorait, és akár a szenvedésének, a belső küzdelmeinek a felvállalásával képes kialakítani egy újfajta orientációt, akkor van esélye a túlélésre, a változásra. Ezért is szoktuk mondani, hogy a krízis az egy kettős jelenség: egyrészt veszélyt jelent, mert ha nem tudunk belőle továbblépni, az hosszútávon komoly problémákat idézhet elő, viszont ha kreatívan küzdünk meg vele, akkor egy olyan következő szintre léphetünk emberileg és morálisan, ahova egyébként a krízis nélkül soha nem jutottunk volna el. És, hogy mi okozza most a krízist a bolygónk jövőjét illetően? Az, hogy hosszú idő óta nem vesszük figyelembe, hogy a saját tevékenységünk igenis hatással van rá, továbbá kizsákmányoljuk és idealizáljuk. Idealizáljuk olyan értelemben, hogy csak úgy vagyunk hajlandóak a természethez viszonyulni, mintha állandóan nyaralnánk, csak azt keressük benne, ami a közösségi oldalakon fotó formájában jól mutat, mintha a természetnek csak az a funkciója lenne, hogy kiszolgálja a vágyainkat, nekünk pedig nem kell tennünk mindezért semmit. Ez egy rendkívül egyoldalú viszony. Ahhoz, hogy ez megváltozzon, hogy ezen a krízisen túl lehessen lendülni valamennyire, ahhoz ki kell alakítani egy partneri viszonyt a természettel, és ez egy nagyon markáns mentalitásváltást követel meg.
Én azt gondolom, hogy elkerülhetetlen és nagymértékű az a változás, melynek nagyon sok szinten be kell következnie:
Szükség van a lakosság
klímatudatos viselkedésére a természettel való partneri viszony kialakítására,
és fontosak a közösségi tevékenységek is.Ezáltal gyakorolhatunk nyomást a
döntéshozókra, vezetőkre, hiszen minden szint hozzáállásának a változására
szükség van, egyszerűen nincs más választásunk!
A humanisztikus pszichológusok modelljére hivatkozva, ha olyannak tartjuk az
embert amilyen, akkor elrontjuk, ezért azt kell látni benne, amilyenné válhat,
és ha ez sikerül az lehet a záloga a fejlődésének."
Interjú Dr. Kőváry Zoltán
https://www.magnetbank.hu/klimapara